Люди

Alexandru Balan despre revoluţia sa în aviaţie

Alexandru Balan despre revoluţia sa în aviaţie

Alexandru Balan este un tânăr moldovean care face revoluţie în aviaţie, după ce a inventat un dispozitiv anti-explozie şi unul anti-traumă pentru avioane, numite SIAAB Technology. A terminat arhitectura la Universitatea Tehnică din Republica Moldova, însă succesul i l-a adus pasiunea pentru fizică şi chimie, care s-a manifestat încă din clasele gimnaziale. Acum face aeronautica la Helsinki. Despre reţeta succesului, dar şi despre ceea ce l-a format ca personalitate aflăm chiar de la el, dintr-un interviu acordat pentru allfun.

Să începem cu cel mai recent eveniment din viaţa ta. Povesteşte-ne, pentru început, de unde vine ideea creării dispozivelor anti-explozie şi anti-traumă, pe care le-ai lansat?

Încă de mic gândeam diferit de ceilalţi copii. De pe atunci mă deosebeam de colegii mei de joacă sau de şcoală. Îmi amintesc că în clasa a VIII-a, la lecţia de geografie, în 45 de minute cât durează o lecţie, am creat o maşinuţă care putea să funcţioneze fără combustibil. La vârsta când copiii nu aveau decât joacă în cap, eu eram pasionat de fizică şi chimie. De fapt, întotdeauna mi-a plăcut să învăţ şi să creez ceva propriu, să-mi las amprenta mea, într-un fel. Tatăl meu încă de mic îmi spunea „gândeşte diferit şi vei avea un rezultat diferit şi unic”. Pot spune că această frază m-a ghidat mereu, astfel nu m-am limitat la lucruri şi scopuri mici.

Lucrând pentru un om de afaceri rus, stabilit în Helsinki, am călătorit mult cu avionul. Existau momente când mă gândeam la faptul că există riscul ca avionul să se prăbuşească. Această problemă mi-a trezit interes. Am studiat datele privind catastrofele aviatice, după care m-am gândit să fac ceva ca să schimb acest lucru, ca oamenii să poată călători în siguranţă.

Cât de greu a fost să pui în practică această idee?

Foarte greu. Pentru început mi-am adunat o echipă cu care eu am putut realiza această idee. Lucram zi şi noapte, uneori mi se umflau tâmplele de la atâta muncă, fără pic de odihnă. Aveam şi sângerări din nas din cauză că nu mă odihneam şi mă suprasolicitam. Lumea trebuie să cunoască faptul că succesul nu se obţine atât de uşor. Este nevoie de foarte, foarte multă muncă. A fost greu, atât din punct de vedere fizic, cât şi moral. Mulţi din echipa mea munceau, dar încă nu ştiau la ce munceau, pentru că nu eram siguri că ne va reuşi ceva în final. Aceasta a durat aproape jumătate de an, după care au apărut primele rezultate. Într-un final, am efectuat un test de laborator, care a decurs cu succes.

Crezi că doar munca este cheia succesului?

Succesul se poate obţine prin muncă, însă nu poţi munci cu atâta dăruire de sine dacă nu iubeşti ceea ce faci. Munca cu silinţa niciodată nu îţi va aduce succes, poate bani să îţi aducă, dar asta nu înseamnă şi succes. Eu de la bun început am crezut în mine şi în ideea mea. Să ştiţi că gândurile sunt materialiste, încrederea, la fel, este foarte importantă, dacă vrei să obţii ceea ce-ţi doreşti.


Ai spus că în Finlanda ai realizat proiectul. Cum crezi, dacă rămâneai în Moldova, avea să reuşeşti să îţi realizezi ideile?

Ideile în sine nu te ajută să realizezi nimic, doar punerea lor în practică şi depăşirea obstacolelor ce apar pe parcurs pot transforma visele în realitate. Eu îmi iubesc ţara, aici m-am născut, aici am crescut. Să recunoaştem însă, Molodova nu este mediul cel mai favorabil pentru dezvoltarea unui astfel de proiect. Cu toate acestea, eu am ales să prezint proiectul meu anume la mine în ţară. La început, eram scheptic în această privinţă, însă, până la urmă, mi-am dat seama că prezentând invenţiile aici,  lumea o să mai afle câte ceva şi despre Moldova.

Crezi că banii sau succesul îl pot schimba pe om?

Eu de mic am ştiut că am să fiu bogat. Însă nu am muncit anume pentru bani, ci pentru a lăsa ceva în urma mea. Banii repede dispar, însă în memoria oamenilor rămâi ca persoana care a schimbat viaţa multora. În cazul meu, succesul m-a schimbat spre bine. Ştiţi, când lucrezi din greu la o idee şi o duci la bun sfârşit,  şi dacă se mai bucură de succes, primeşti o plăcere nemaipomenită.  Aceasta te face să vrei să lucrezi tot mai mult, să vrei să progresezi tot mai mult. Pot spune că succesul este o bună motivaţie ca să lucrezi în continuu şi să obţii mult mai mult decât te-ai gândit vreodată. Nu mă refer la bani, mă refer la inovaţii care pot face viaţa mai uşoară, pot rezolva anumite probleme cu care omenirea se confruntă de foarte mult timp.

Ce ar trebui să cunoască un tânăr care vrea să-şi lanseze propria afacere?

Ar fi bine să ştie că pentru a avea succes, trebuie să vină cu idei originale, cu proiecte unice. Pentru aceasta trebuie să aibă o gândire nonconformistă. Ideile simple plictisesc încă de la început. Astfel, în zadar vor investi timp, bani şi muncă. E foarte bine când încerci din pasiunea sau hobby-ul pe care-l ai să dezvolţi o afacere, deoarece, când iubeşti ceea ce faci, succesul este garantat. Trebuie să te dedici întru-totul ideii tale, trup şi suflet să investeşti în aceasta. Eu, spre exemplu, zi şi noapte munceam la invenţiile mele. Niciodată nu m-am plictisit de munca mea, niciodată nu am simţit nevoia să fac altceva. Ca orice om mai citesc, mai privesc şi eu câte un film, în rest, tot timpul meu îl dedic muncii şi nu regret acest lucru.

Te consideri un om împlinit la cei 28 de ani ai tăi?

Pot spune cu siguranţă că sunt un om fericit. Mă bucur că am reuşit să realizez ceva la anii aceştia. Sunt oameni care muncesc o viaţă şi nu reuşesc să facă nimic, eu însă… Şi nu pot spune că am avut noroc, pentru că nu am primit nimic gratis. Prin muncă asiduă am obţinut ceea ce am. Mai am încă multe de făcut, când am să-mi duc la capăt toate ideile o să pot spune că sunt împlinit.


Ce planuri de viitor ai?

În viitorul apropiat, vreau să dezvolt, să lărgesc sfera produselor  companiei mele. După ce vor fi implimentate în aviaţie, vreau să ofer siguranţă şi în cazul transportului terestru. Şi aici se întâmplă foarte multe catastrofe. De aceea, cât există posibilitatea, trebuie de muncit pentru a perfecţiona şi siguranţa transportului terestru.

Prima implementare a tehnologiei SIAAB, urmează a fi spre sfîrşitul anului 2014, la baza construcţiei unui avion de producţie americană.

Astfel schimbăm pentru totdeauna, parcursul istoric al Aviaţiei Civile.

Autor: Sorina Bujarov

allfun

Еще Люди