Люди

Irina Calancea: Să creezi şi să execuţi sunt două lucruri diferite

Irina Calancea: Să creezi şi să execuţi sunt două lucruri diferite

A încercat să se regăsească zi de zi, în studii, în lucruri, în afaceri, chiar şi în oameni. Ştia că după orice ploaie, mai târziu sau mai devreme, apare soarele. A încercat să sclipească aşa cum a putut, realizând ceea ce îşi dorea undeva în subconştient. Aşa a început să creeze pantofi. Sute de schiţări şi nopţi nedormite i-au definit prezentul şi viitorul. Acum, Irina Calancea, munceşte pentru europeni, dar de aici - din Moldova.

Am studiat la colegiul "George Coşbuc", specialitatea "design vestimentar". Ulterior, trecând prin mai multe încercări, am înţeles că hainele nu sunt vocaţia mea. Am urmat Universtitatea de Studii Economice. După absolvire, atunci când încercam să îmi găsesc job-ul potrivit, îmi era foarte greu. Toate săgeţile îmi indicau spre sfera fashion-ului, îmi era clar că trebuie să creez ceva, dar eram sigură că nu haine. Eram pasionată foarte mult de genţi şi pantofi. Mai târziu, am cunoscut oameni profesionişti, care mi-au oferit şansa să lucrez cu ei în colectiv şi să mă înveţe cum ar trebui să lucrez în domeniu. Această muncă implică un bagaj de puteri, dar şi răbdare. În scurt timp, eu m-am regăsit în ceea ce făceam. Deşi lucram în domeniul asigurărilor, în România, am zis să fac ceva pentru mine.

De la început am colaborat şi lucrat doar pentru România. În scurt timp, am observat că acest business are succes pe internet, m-am gândit că fetele noastre vor fi încântate dacă aş face ceva în Chişinău sau măcar să livrez. Îmi doream să revin în Moldova şi ştiam că pot face mai mult. Nu m-am simţit în apele mele, în orice caz în Iaşi, acolo unde am stat. La fel, în acel moment am trecut şi printr-un divorţ şi activităţile mele erau un refugiu pentru mine. Mi-am zis, totuşi, că trebuie să mă întorc în Chişinău. Zis şi făcut! Într-o lună am şi deschis magazinul în care îmi ofer serviciile.

Am ţinut să nu îmi promovez afacerea prin sursele media. Am ştiut că dacă voi pune accent pe calitate, voi avea şi clienţii mei, fără să apelez la o altă publicitate. Ei, după ce au rămas mulţumiţi, m-au recomandat la câteva posturi tv sau reviste. De atunci am început să fiu intervievată. Tot datorită unei cliente recunoscătoare, într-o dimineaţă, la uşa magazinului mă aştepta o jurnalistă. Mă bucur atunci când între client-producător există o relaţie de recunoştinţă reciprocă.

Spaţiul rezervat pentru discuţiile cu clienţii este colorat. Am o varietate de mostre de piele şi toate mărimile posibile de tocuri. Fetele şi Doamnele nu poartă toate 13 sau 15 cm, fiecare client se simte comfortabil într-o anumită mărime a tocului. E bine de ştiut că mărimea tocurilor creşte din 2 în 2 cm, iar formele sunt diferite. Deşi ne specializăm, mai mult, pe crearea pantofilor, balerinilor şi cizmelor, am reuşit să realizăm şi sandalete cu barete subţiri.

Să creezi şi să execuţi sunt două lucruri diferite. Eu colaborez cu imaginaţia mea, ca spre final să scot un pantof schiţat foarte bine. Momentul executării îl încredinţez doar bărbaţilor, pentru că e nevoie de forţă fizică. Dacă doar urmăreşti cum lucrează un cizmar, îţi dai seama cât de greu este.

Am în spate o echipă de 25 persoane şi ne mai extindem. Activitatea mea se desfășoară în România, fiindcă producţia se realizează acolo. Eu am 29 de ani şi nu îmi pot permite să investesc într-un atelier şi în Moldova, din acest motiv eu încerc să muncesc aici şi pe piaţa românească. Deci, încălţămintea este produsă în România, dar în Moldova o import.

Este foarte comod să îţi faci încălţămintea la comandă. Sunt o serie de avantaje în acest sens. În primul rând măsurile sunt realizate cu acea exactitate, care ar permite pantofului să se aranjeze perfect, pe picior. Un atu al încălţămintei create după propria viziune poate fi atunci când persoana nu-şi găseşte culoarea sau modelul pantofilor, care s-ar potrivi cu hainele. E straniu atunci când observ că persoana nu încearcă să combine, dar îmbracă şi încalţă aceeaşi nuanţă. Nu e corect.

Până şi miresele, apelează la noi cu idei neordinare. Aşa, am realizat câteva comenzi. Ele nu mai optează pentru culoarea clasică, cea albă, dar se străduie să-şi combine încălţămintea cu nuanţa în care este decorată sala evenimentului, după papionul mirelui, în ton cu buchetul de flori sau cu rochiile druştelor.

Deşi până acum am creat câteva plicuri, acum câteva săptămâni, am angajat nişte specialişti ca să producem şi genţi. Pielea, care o utilizăm la producerea articolelor noastre, o importăm din Italia. Nu e un secret că pielea italiană este cea mai calitativă, întrebaţi de orice profesionist. Italienii produc culori inedite. Nu am utilizat aceeaşi culoare mai mult decât la 3 perechi de încălţăminte. Mă strădui să propun ceva creativ şi să combin.

Îmi plac clientele care au curaj! Mai puţini optează pentru ceva obişnuit. Am avut dorinţe destul de extravagante. Spre exemplu o doamnă nu a ţinut să aleagă nuanţa viitoarelor cizme, ci a ales aproape toate culorile. Perechea de cizme a ieşit destul de neordinară, dar important că doamna era mulţumită. De regulă acestor cliente le place foarte mult rezultatul, pentru că ele din start sunt poziţionat optimist. E şi uşor de lucrat cu ele.

Uneori, discuţiile cu oaspeţii mei durează câte 2-3 ore. Unor femei le este complicat să aleagă din multitudinea de culori, altele nu se pot decide în altceva. Eu sunt alături ca să propun şi să dau un sfat cât mai aproape de persoană. La fel, discuţiile nu se limitează doar la pălăvrăgeală, dar implică și măsurări, pentru că am în vitrină mai multe perechi de pantofi. Totuşi, apreciez atunci când persoana s-a informat de pe blogul meu, iar uneori se întâmplă să vină cu unele modele schiţate, iar noi doar ajustăm un pic.

Am întâlnit diverse probleme de picior. Aceste detalii se discută fiecare în parte. Sunt anumite categorii de tălpi, căror nu le este recomandat să poarte tocuri mai înalte de 6 cm sau poate ristul tălpii e mai mare şi trebuie creat un calapod personalizat şi măsuri suplimentare. Deci există o multitudine de situaţii, dar toate sunt reparabile. Am clienţi care lucrează ore în şir pe tocuri şi se simt fresh. Pare ireal, dar asta e atunci când încălţămintea este creată 100% pentru piciorul persoanei.

Dacă e să facem o comparaţie dintre clienţii din România şi Moldova, atunci la capitolul "pretenţii" românii cedează. Poate cei de acolo înţeleg cât de migăloasă e această muncă şi apreciază un pic mai mult producătorul sau poate e altceva la mijloc... cert e faptul că în Moldova se exagerează şi munca 100% handmade este încurcată cu cea din fabrică. Până la urmă, nu ţine totul de producător. Totul începe de la cumpărător. El e cel care face comanda şi el e cel care explică ce îşi doreşte. Deci, e foarte importantă informarea din start.

Nu mă limitez doar la piaţa noastră şi cea de peste Prut. Am colaborat practic cu toate ţările europene. În ultimul timp, Rusia este clientul meu fidel.

Din păcate, mă doare să ştiu că unele cliente vor anumite modele, dar nu-şi pot permite financiar. Se întâmplă să cedez,  chiar dublu, asumându-mi unele riscuri. Deşi atunci când cineva susţine că are propria afacere, ceilalţi înţeleg prin aceasta sume enorme de bani. Nu e aşa! Eu nici până acum nu am maşină, în cazul în care nu ar fi un moft, ci chiar o necesitate. Deocamdată muncesc mult până voi ajunge şi la ea. Atunci când trebuie să fiu în România, dar asta se întâmplă minim o dată per lună, sunt la 5 dimineaţa la gară şi încarc taxiurile atât din România, cât şi în Moldova. Aceasta la fel costă, nemaivorbind de taxele de la vamă, care practic te lasă fără nimic în buzunar. Din acest motiv sunt mulţumită că îmi pot permite să ies cu prietenele şi să îmi achit facturile, dar nimic mai mult. Depind de şoferii microbuselor. Dacă acesta întârzie cu o zi, la fel şi comanda întârzie, iar clientul ar trebui să fie mai loial în acest caz.

Cristina Evtodii

allfun

Еще Люди